REZONE the game
Vanuit het Bosch Architectuur Initiatief, De digitale werkplaats Den Bosch en de HKU kwam het concept en de basis voor een serious game rondom leegstand in een stad. BlewScreen is gevraagd de game door te ontwikkelen voor onder andere het Rezone Playful Interventions Festival.
Deze game is een urban management game rondom leegstand. De fysieke maquette die de game zijn fysieke karakter geeft omvat zes stadswijken met elke een centraal keygebouw en omringende gebouwen in verschillende kleuren. De keygebouwen in de wijken hebben te maken met toenemende leegstand waardoor ook de omringende gebouwen in hun gebruik af zullen takelen. Deze keygebouwen en hun omringende gebouwen moeten worden aangepakt. Hierdoor zal vastgoed in een wijk meer waard worden en worden ze behoud tegen verval.
Vier van deze keygebouwen met hun wijken moeten volledige aangepakt zijn willen de 4 spelers de game winnen. Tijdens elke spelsessie zijn er twee van de zes wijken niet te redden en kunnen de spelers deze beter laten vervallen waardoor ze gesloopt zullen worden. Deze wijken reageren ook erg traag op aanpak van de spelers. Hun aandacht is dan beter gericht op de wijken die wel adequaat reageren op acties. Elke afzonderlijke speler heeft een eigen functie en twee marker pionnen om deze uit te voeren. Samenwerkend kunnen de spelers alle gebouwen opwaarderen door hun pionnen er bij te plaatsen. Weten ze goed samen te werken en hun aandacht te verdelen over de 6 stadsdelen dan kunnen ze slagen in hun opzet.